MODA ZIVOT

BLOGERKY A SPOLUPRÁCE

5. 2. 2017

Kontroverzní téma, o které většina mlčí a jiní mlží. Nikdo narovinu neřekne, jak to je a jak ne. Já se do toho pouštím také velmi opatrně, protože téma je to obšírné, každý jej má uchopeno jinak a já sama se pořád učím jak s kterou nabídkou naložit. Vykládám Vám karty na stůl, ať si sami uděláte obrázek a máte slespoň jakou- takou představu.

Když jsem zakládala blog, bylo to hlavně kvůli mě samotné. Potřebovala jsem se soustředit také na jiné věci, než jsou děti 24/7. Vkládat svoji energii i do věcí, které mě naplňují, pomáhají mi růst a dělají mi radost. A na to byl ideální malý kyber prostor, kde jsem mohla uplatnit jak svoji vášeň k psaní, tak i k fotografii. A spolupráce byla a je jenom příjemný bonus, který mi ovšem dává pocit, že to co dělám, dělám dobře.

Když mi přišla moje první nabídka, v podstatě to ani nebyla spolupráce. Dostala jsem zdarma 3 náramky za cenu fotky na Instagramu. Už si to přesně nepamatuji. Byla jsem hrozně šťastná, protože si mě najednou někdo všimnul.

Jenomže náramky přišly v sice hezké krabičce, ale byla poškozená a na jednom náramku dokonce chyběly kamínky. A tom, že velikostně neseděl ani nebudu mluvit. Stejně jsem je ale zpropagovala. A náramky mi tu nepoužity leží. Ani se mi nelíbí. Kdybych mohla vrátit čas, neudělám to a odmítnu- jenomže, byla jsem nováček.

Delší dobu se nic nedělo, než jsem obdržela e-mail s nabídkou napsání článku, kde bych dala odkaz přímo na stránky značky. Ovšem pod podmínkou, že reklama zůstne utajena. Pamatuji si, jak jsem asi týden přemýšlela, zda do toho jít. Nebyla jsem ztotožněna s tím, že mi přímo někdo říká a zakazuje prozradit, že se jedná o reklamu. Nakonec jsem do toho šla z jednoho důvodu- značku znám a mám ji ráda.

Tehdy jsem si řekla, že ke spoluprácím budu přistupovat velmi obdobně. V první řadě se zeptám sama sebe, zda tu značku nebo výrobek znám, zda já sama jsem s ním spokojená a zda bych ho i bez odměny doporučila komukoliv dál. A nemyslete si, že odměny jsou závratné. Já nepatřím mezi TOP české blogerky, takže je to většinou nějaký produkt zdarma, v řádu stovkách korun.

Co mě přimnělo vůbec toto téma otevírat? Nedávno jsme byli na jedné akci s manželem. Byla tam i moje švagrová, která pracuje jako advokátka (zaměstnání uvádím jenom pro představu, jak je těžké se o něčem dohadovat s člověkem, který se dohadováním živí).

Celé to začalo tím, že jsem se zeptala, zda čte můj blog. Nedostalo se mi bohužel odpovědi, kterou bych ráda očekávala, nicméně se alespoň zeptala, co tedy ty blogy obnáší, protože je sice registruje, ale nechápe vůbec důvod, proč by je někdo četl.

Ajaj, tohle určitě ráda slyší každá blogerka 😀 Já se nedala a začala velmi obšírně popisovat, jak je to skvělé, jak si tady najdou čtenáři osvědčené tipy, rady, počtou si. Samozřejmě jsme zabrousily i na téma spolupráce. A tady se debata jaksi zvrtla a padla ta zákeřná otázka: “A co děláš, když nejseš s produktem spokojena? Napíšeš negativní recenzi?” Polkla jsem. Chvíli mi to běhalo hlavou, než jsem odpověděla. Ne, nenapíšu. Já ten výrobek vůbec nezpropaguji, když nejsem spokojena. A tady se probudila právnička a sebrala mi vítr z plachet poznámkou: “Jak tedy můžeš být objektivní, když tu negativní recenzi nenapíšeš?”

Zarazila jsem se. Obrátila jsem se prosebně na manžela, ten ale jenom pokrčil rameny a poznamenal: “Když to slyším takhle, tak je to asi pravda…” Tolik k podpoře od mé drahé polovičky 😀

Několik dnů mi celý tento rozhovor běžel hlavou. Na jednu stranu jsem cítila, že mám pravdu já a že objektivní jsem. Na druhou stranu ve mě pořád bodalo zrnko nejistoty. Svěřila jsem se s tím kamarádce, která byla rychle se vším hotova a dala za pravdu mně. A to z jednoho prostého důvodu, který jsem si neuvědomila- proč poškozovat jméno nějaké společnosti jenom kvůli jedné zkušenosti? To, s čím nemusím být spokojena já, může vyhovovat třeba 100 dalším lidem. Kdybych napsala někam do diskuze, že mi výrobek /služba nevyhovuje, ok. Ale já už mám své čtenáře, můj hlas slyší více lidí. A já tohle dělat nechci a nebudu.

Také jsem o tom mluvila s mamkou. A ta mi k tomu řekla jednu věc- ať si uvědomím, že já nepíšu blog o recenzích. A měla svatou pravdu.

Nejsem typ člověka, který dokáže správně reagovat a řešit věci v přímé okamžité konfrontaci. Potřebuji čas na utřídění myšlenek, abych se dostala k rozumnému řešení. Takže co bych na otázku své objektivity řekla nyní?

V první řadě je to můj blog. Je to místo, kde s Vámi, čtenáři, sdílím velký kus svého života, místo, kde soukromí přestává být privátním a jste jeho součástí. Pouštím Vás k sobě, otevírám se v názorech, pohledech na život a mnoha dalších věcech. Píšu o všem co se týče mě a mé rodiny a nechci a nedovolím, aby můj blog někdy sklouznul ke komerčnosti. A do toho zapadají i recenze. Nejsem tu od toho, abych kritizovala.

Na druhou stranu, pokud jsem s něčím ztotožněna, pokud znám vychytávku, nebo mám tip na něco skvělého, moc ráda se s Vámi o to podělím!

Své spolupráce bych mohla spočítat na prstech jedné ruky. A taky je jich pár, které jsem odmítla. Dokonce mi byl nabídnut produkt, který už celkem dlouhou dobu chci, ale kvůli ceně si ho zatím nemůžu pořídit. V první chvíli mě to nadchlo, pak jsem si sedla k internetu a proklepla společnost (což dělám pokaždé!). Sice produkt patřil mezi kvalitní, bohužel služby zákazníkům už ne. A já dala ruce pryč, protože nechci propagovat společnost, která se ke svým zákazníkům neumí chovat s úctou a respektem. Což by dle mého každý dobrý obchodník umět měl. A už vůbec jsem nechtěla, aby jste na to doplatili vy.

Jestli jsem nebo nejsem objektivní, si řekněte sami. Já teď byla 100% upřímná. Pokud se u mě objeví nějaká reklama, tak je to vždy z důvodu mé spokojenosti.

Propagací na blogu nikdy nebude moc, protože kvůli tomu jsem blog nezakládala a ani to nebyl můj záměr. Píši, protože jsem přesvědčena, že Vám mám co nabídnout a třeba některými články nebo radami i pomoct.

Jsem vděčná za každého jednoho z Vás! Protože Vy jste ten hnací motor, který mě nutí se neustále zlepšovat a posouvat hranice výš.

xoxo

    Odpovědět